Creativitate
Azi vorbim despre creativitate.
Una din intrebarile preferate de la cursurile de pictura intuitiva mi-a fost adresata anul acesta, la inceput de iarna, intr-o cafenea calduroasa, cu aroma de cafea, de un suflet extrem de creativ, care isi punea sub semnul intrebarii creativitatea. Oare o am?
Intrebarea ei a fost: „Ce reprezinta creativitatea?”
Mi-au trecut prin maini carti si articole de-a lungul anilor despre creativitate. Definitii care mai decare mai pompoase si mai simandicoase.
In general, creativitatea este forma cea mai inalta pe care imaginatia umana o poate atinge. Ea reprezinta imaginatia creatoare.
Se spune despre om ca este creativ daca este capabil sa inventeze lucruri noi, originale.
Creativitatea a fost definita in mai multe feluri, cea mai relevanta definitie fiind aceea conform careia creativitatea este „un complex de insusiri si aptitudini psihice care in conditii favorabile genereaza produse noi si de valoare pentru societate”.
In ciuda tuturor definitiilor, conceptul de creativitate este inca insuficient delimitat, fapt explicat prin complexitatea procesului creativ cat si prin diversitatea domeniilor in care se realizeaza creatia.
Psihologia cognitiva defineste creativitatea ca pe o capacitate de a realiza un produs care sa fie in acelasi timp inedit si adecvat. In general, un produs nou trebuie sa fie original si nemaivazut.
Exista doua tipuri de gandire conform psihologul J. P. Guilford
– gandirea divergenta, cea care nu se limiteaza la stereotip sau ceea ce este cunoscut
– gandirea divergenta, al carei camp de cercetare si analiza este limitat prin conformism si repetabilitate
Cu totii avem un anumit nivel de creativitate. A. L. Taylor defineste 5 niveluri de creativitate:
– Creativitatea expresiva se manifesta prin modul in care o persoana se autoexprima.
Fiecare din noi o avem, pentru ca fiecare din noi isi exprima parerile, starile afective, ideile prin mimica, gesturi, cuvinte, intonatie, desen etc.
– Creativitatea productiva se manifesta prin capacitatea de a produce lucruri utile prin intermediul deprinderilor insusite. Marea majoritate avem aceasta capacitate.
– Creativitatea inventiva este capacitatea de a aduce imbunatatiri importante unor produse.
– Creativitatea inovatoare poate sa duca la modificari importante ale principiilor care stau la baza unui domeniu stiintific sau artistic. Astfel de creativitate poseda cei care au fondat noi curente stiintifice sau artistice (in psihologie Jung, Adler). Despre persoanele care manifesta creativitate inventiva sau inovativa se spune ca sunt talentati.
– Creativitatea emergenta se manifesta prin revolutionarea unui domeniu stiintific sau artistic. Despre aceste persoane se spune ca sunt genii (Einstein, Freud, Beethoven, Shakespeare).
Creativitatea, la orice nivel s-ar manifesta, intotdeauna se materializeaza prin ceva (onpictura, o realizare tehnica, o poezie etc.). In functie de realizare vorbim de un diferit nivel de creativitate.
Psihopedagogia contemporana evidentieaza cateva etape ale procesului de creatie:
1. Etapa de preparare – atunci cand se aduna informatie.
2. Etapa de incubatie – interna, duce idee in sine si vrea sa o realizeze.
3. Etapa de iluminare – este acel moment fericit cand omul gaseste solutia. Poate sa vada opera in vis, poate sa vada produsul realizandu-se. Ceea ce a visat a realizat.
4. Etapa de verificare – daca a fost corecta ideea care a aparut si a fost realizata.
Importanta creativitatii
Despre importanta creativitatii putem spune ca toate progresele stiintei, tehnicii si artei sunt rezultate ale spiritelor creatoare.
Exista si cateva caracteristici ale persoanelor creative:
– tind sa fie independente, nonconformiste in gandire si actiune
– au capacitatea de a observa ceea ce este neobisnuit si diferit, de a vedea potentiale nerealizate in situatii date, de a observa asemanari si analogii in experiente diferite
– o persoana creativa are personalitate intuitiva observa relatiile, implicatiile, are o sensibilitate sporita la detalii si pattern-uri
– persoanele creative sunt curioase, entuziaste, optimste
– persoana creativa prezinta originalitate in gandire si idei, vede lucrurile in modalitati noi.
Christine Carter, Phd la Universitatea Berkely din California afirma: „creativitatea ne ajuta sa gestionam schimbarea, sa rezolvam probleme, ne afecteazăa inteligenta emotionala si cea sociala, ne ajuta sa intelegem mai bine matematica si stiintele si este o componenta esentiala a sanatatii si fericirii.”
Creativitatea nu este o trasatura care are de-a face doar cu artistii sau cu marii inventatori.
Nu este ceva cu care te nasti.
Nu exista gena creativitatii, exista doar un potential de creativitate pe care il are fiecare, intr-o doza mai mica sau mai mare, si care poate fi cultivat si dezvoltat la orice varsta.
Creativitatea alimenteaza abilitatea de rezolvare a problemelor, capacitatea de inovatie si explorarea unor zone noi si neobisnuite. Este o piatra de temelie a ingeniozitatii care duce la succes in lumea artei, dar si in stiinta si tehnologie.
BIBLIOGRAFIE
[1] Stoian, St., Relatia dintre ereditate, mediu si educatie in formarea omului, in Probleme fundamentale ale pedagogiei, coord. Todoran L., Bucuresti, EDP, 1992
[2] Ionescu, M., Radu., Didactica moderna, Cluj Napoca, Ed. Dacia, 2001
[3] Vlasceanu, L., Decizie si inovatie in invatamant, Bucuresti, EDP, 1979
[4] Piaget, J., Psihologia copilului, Chisinau, Editura Cartier, 2005
[5] Psiholog Delia Mihaela Raduca
[6] Christine Carter, Phd la Universitatea Berkely din California
Produse
- We are one - 20x20 cm 200,00 lei
- The center of the universe - 50x40 cm 1.000,00 lei
-
"Assos - Kefalonia Greece" - 40x30 cm
600,00 lei300,00 lei
Urmareste-ma
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!